Op ontdekkingsreis binnen het onderwijs! | Onderwijspost
Onderwijspost

Ik wil mij graag even voorstellen. Ik ben Nancy van Dijk en na meer dan een decennium in het onderwijs gewerkt te hebben ben ik sinds begin dit jaar met heel veel plezier werkzaam als recruiter bij OnderwijsPost. In deze blogpost wil ik jullie vanuit mijn ervaring als docent en recruiter graag meenemen op een ontdekkingsreis. Het is mijn doel om jou als onderwijsprofessional meer inzicht te geven in de persoonlijke werkwijze van mijn collega’s en mij waarbij wij je helpen om beter naar je gevoel te luisteren en om samen met jou die plek, die school te vinden waar je ECHT gelukkig wordt en je voor nog meer impact kunt zorgen.

Van leraar naar recruiter in het onderwijs

14 jaar geleden begon het: ik veroverde het onderwijs om het vak Duits weer immens populair te maken. Althans, dat was mijn idee als ras-idealist zijnde. In de fantastische jaren die volgden mocht ik “mijn” VMBO’ers naast het aanleren van de Duitse taal, ook in goede en slechte tijden (zoals het een gezond puberleven betaamt) begeleiden als mentor. Of ik het vak Duits immens populair heb gemaakt? Geen van mijn leerlingen is tot nu toe in de voetsporen getreden van Jan Smit, Sylvie Meis of Mark van Bommel, maar dat ligt zeker niet aan hun taalniveau ;-).

Na het afronden van mijn HBO-masterstudie Orthopedagogiek, waarin ik veel geleerd heb over processen op diverse gebieden, begon ik iets te missen in het onderwijs. Ik had niet meer het gevoel, dat ik als docent Duits nog écht iets betekende voor het onderwijs en liep aan tegen bureaucratie. Mijn idealistische inslag werd daardoor erg beperkt. Daarom besloot ik mij op een andere manier in te gaan zetten voor het onderwijs. Ik begon bij OnderwijsPost.

Jij staat altijd centraal

Hoe mooi is het om een blije onderwijsprofessional, een tevreden school en daardoor een gelukkige leerling te creëren door het werk dat ik doe: het matchen van jou, de professional, en een school. Dagelijks in contact met diverse onderwijsprofessionals en scholen, persoonlijke kennismakingsgesprekken, (job)coachen, motiveren en het bieden van kansen. En dat in een team met een groot hart voor én ruime ervaring binnen het onderwijs. Wat wens ik mij nog meer?

Vooral het kennismakingsgesprek is een belangrijk onderdeel van het proces om tot een echt goede match te komen. Jouw wensen, dromen, idealen, waarden en normen én hoe jij jezelf ziet als persoon en als onderwijsprofessional zijn belangrijke pijlers tot een match. Door iets persoonlijks mee te nemen naar ons kennismakingsgesprek krijg ik ook op een andere manier een kijkje in wie jij bent. Natuurlijk heb je een bepaalde bevoegdheid nodig en moet je over bepaalde skills beschikken, maar jouw CV is niet wie jij bent! Als ik weet wie jij bent dan pas kan er gekeken worden naar welke school écht past.

Van A naar Beter!

Ondertussen ben ik in contact gekomen met een scala aan onderwijsprofessionals met uiteenlopende hulpvragen. Een pas afgestudeerde leerkracht die zich afvraagt welk type onderwijs nou echt bij haar past. Een docent die tegen zijn pensioen aan zit en zich afvraagt wat hij zijn laatste jaren nou nog voor het onderwijs kan betekenen. Laatst maakte ik bijvoorbeeld kennis met een leerkracht, die op het punt stond het onderwijs te verlaten. Omdat het “niet meer leuk is”. Terwijl het eigenlijke manco bleek, dat deze leerkracht niet op de juiste plek zat. Dat het zeker niet aan het onderwijs an sich ligt. Misschien heb jij dit gevoel ook wel eens.

Zelf ben ik ervan overtuigd, dat er heel wat collega’s op de verkeerde plek zitten. Dat zij in de tijd van het lerarenoverschot zijn “blijven hangen” op een school, die eigenlijk niet (meer) bij ze past. Een school is een school, denkt men al snel. Maar denk eens aan een team, een bedrijfsvoering, een bedrijfscultuur, een populatie, een onderwijsvisie, een locatie. Als al deze facetten niet (meer) matchen met jouw persoonlijke voorkeuren, waarden en normen, dan word jij, de school en uiteindelijk de leerling hier niet gelukkig van. Met alle gevolgen van dien.

Waarom settelen wij, onderwijsprofessionals, eigenlijk zonder naar ons gevoel te blijven luisteren? Is dat het gevolg van ons onbaatzuchtige, dienende karakter dat de leerling altijd (maar dan ook echt altijd) voorop stelt? Waarom doen we niet eens gek, volgen we ons gevoel en gaan we op zoek naar de plek, een school, waar we écht gelukkig zijn.

Dit doet me direct denken aan de poster van Loesje: “Van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen”! Ik zou willen, dat iedereen zichzelf dit geluk gunt. We verdienen dit, na al die jaren inzet voor onze maatschappij. En nee, dit is niet egoïstisch; dit is zelfzorg!

Waarom en hoe kan ik je helpen?

Maar waarom zou je voor een detacheringsbureau gaan werken als de banen op dit moment bijna voor het oprapen liggen? Dit heb ik mij, toen ik nog als docent werkte, ook regelmatig afgevraagd. Inmiddels weet ik, door het contact met onze vaste professionals en de professionals die via ons direct bij een school op contract gaan, het antwoord hierop. In eerste plaats om de scholen die in grote nood zitten te helpen. Kinderen en ouders weer blij te maken door weer onderwijs te bieden op plaatsen waar soms lang geen gedegen onderwijs meer geboden is. Daarnaast ook om de eigen horizon te verbreden. Er liggen nog zoveel verborgen pareltjes binnen het onderwijs te wachten om ontdekt te worden. Laat mij jou helpen op jouw ontdekkingsreis.

En denk tot slot ook nog eens aan het gemak; ik, die een baan voor jou zoek in plaats van dat je zelf avonden het internet afstruint naar een vacature waaruit je eigenlijk nog niet kunt opmaken wat de school nou precies te bieden heeft en wat jouw taken zullen zijn. Ik weet wie je bent en waar je voor staat en maak bovenstaande concreet voor je. Easy!

Een nieuw begin

Maar ik geef toe; ik begrijp, dat als ik jou bijvoorbeeld via Indeed of LinkedIn benader, je mijn contact met gemengde gevoelens kan ervaren. Zelf ben ik ook regelmatig benaderd door recruiters (ik behoor tot het uitstervende ras van docenten Duits, weet je nog) en heb dit zelf stiekem ook wel eens gedacht. Puur uit onwetendheid.

Mijn onwetendheid heeft inmiddels plaats gemaakt voor veel kennis en een enorm grote passie. Ik hoop, dat ik je heb mee kunnen nemen in de gedachte en visie achter de mysterieuze wereld van detacheringsbureaus, zodat duidelijk is dat de intentie en werkwijze een stuk genuanceerder liggen dan je wellicht dacht. Met onze persoonlijke aandacht stellen mijn collega’s en ik jou centraal en hebben wij oog voor jouw persoonlijke problemen, behoeftes en ambities. Samen met jou ga ik ontzettend graag op ontdekkingsreis om er voor te zorgen dat je aan het eind van deze reis een geweldige nieuwe baan in het onderwijs hebt waar je ECHT gelukkig van wordt.

Geïnteresseerd?

Heb je je koffer inmiddels gepakt en ben je klaar om op ontdekkingsreis te gaan?
Bel of mail mij
, dan vertel ik je graag meer!

Nancy van Dijk
Consultant bij OnderwijsPost