Algemeen uitgangspunt
De bedrijfsvoering van OnderwijsPost B.V. (hierna: OnderwijsPost) is er op gericht om (potentiele) werknemers een eerlijke kans op werk te geven, ongeacht diens leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, levens-, politieke of geloofsovertuiging, ras, etnische afkomst of nationaliteit. Bij de werving en selectie van kandidaten, alsmede het detacheren van werknemers wordt iedereen gelijk behandeld en uitsluitend worden beoordeeld op criteria die functie-gerelateerd zijn.
1. Doel
Het doel van dit beleid is om jegens (potentiele) werknemers en derden duidelijk en transparant te zijn over:
- wat OnderwijsPost verstaat onder discriminatie c.q. discriminerende verzoeken;
- wat het standpunt is van SRS OnderwijsPost ten opzichte van discriminatie c.q. discriminerende verzoeken;
- wat van medewerkers wordt verwacht hoe zij handelen tijdens hun werkzaamheden, zowel gedetacheerde medewerkers als interne medewerkers die zich bezighouden met marketing, werving en selectie, back office, administratie, verloning, etc.
- waar de medewerker terecht kan voor overleg en/of een melding;
- de verantwoordelijkheden van de werkgever, OnderwijsPost.
2. Definitie discriminatie
Onder discriminatie wordt verstaan: het maken van direct en indirect onderscheid tussen personen op grond van leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, levens-, politieke of geloofsovertuiging, ras, etnische afkomst of nationaliteit.
Onder discriminatie wordt uitdrukkelijk ook verstaan het ingaan op verzoeken van opdrachtgevers om bij de het zoeken naar en het selecteren van werknemers onderscheid tussen personen te maken op basis van criteria die niet noodzakelijk of relevant zijn voor een goede invulling van de functie.
3. Standpunt van OnderwijsPost
OnderwijsPost wijst iedere vorm van discriminatie af.
Verzoeken van opdrachtgevers om bij de werving en selectie van kandidaten en de inzet van gedetacheerde werknemers rekening te houden met bepaalde criteria worden uitsluitend gehonoreerd indien er sprake is van objectieve rechtvaardiging. Er is sprake van objectieve rechtvaardiging als het selecteren op de verzochte criteria:
- een legitiem doel dient. Dit houdt in dat er een goede -functie gerelateerde- reden is om bij de werving en selectie te selecteren op betreffende criteria (een voorbeeld van een legitiem doel is veiligheid);
- resulteert in het bereiken van het legitieme doel, het middel is geschikt om het doel te bereiken;
- in redelijke verhouding staat tot het doel, er is sprake van proportionaliteit ten opzichte van het doel;
- noodzakelijk is omdat er geen andere, minder onderscheid makende manier is om het doel te bereiken, er wordt voldaan aan het noodzakelijkheidscriterium.
OnderwijsPost tolereert niet dat medewerkers discriminerend worden bejegend door derden.
4. Handelen door de medewerkers
Medewerkers hebben een eigen verantwoordelijkheid om alert te zijn op verzoeken van opdrachtgevers met een discriminatoir karakter, dergelijke verzoeken te herkennen en er zorg voor te dragen dat er geen medewerking aan wordt verleend.
Indien de medewerker twijfelt over het al dan niet aanwezig zijn van een objectieve rechtvaardiging bij een verzoek van een opdrachtgever om bij werving en selectie van een kandidaat rekening te houden met bepaalde criteria, of vragen heeft hoe een verzoek af te handelen, kan de medewerker voor overleg terecht bij de algemeen directeur, Carla Post.
Indien de medewerker discriminatie signaleert en het aan de orde wil stellen, misstanden of wangedrag wil melden en/ of een vertrouwenskwestie aan de hand heeft, kan de medewerker eveneens terecht bij de algemeen directeur.
5. Verantwoordelijkheden van werkgever
OnderwijsPost is verantwoordelijk voor:
- het creëren van een veilig werkklimaat waar men elkaar met respect bejegent, er ruimte is voor constructief overleg en ongewenst gedrag in welke vorm dan ook voorkomen en aangepakt wordt;
- de kenbaarheid en implementatie van onderhavig anti-discriminatie beleid;
- het ervoor zorgdragen dat de medewerkers geïnformeerd zijn over en vertrouwd zijn met het beleid. Dit wordt gerealiseerd door het beleid te delen met alle (nieuwe) medewerkers die zich bezighouden met of een ondersteunende rol vervullen in het werven en selecteren van kandidaten. Daarnaast worden alle medewerkers van OnderwijsPost een keer per jaar tijdens het eerste maandelijkse teamoverleg van het jaar geattendeerd op het anti-discriminatie beleid.
- het ervoor zorg dragen dat de medewerkers goede instructies hebben gekregen hoe discriminatie en discriminerende verzoeken te herkennen. De instructies zijn te vinden in onderhavig anti-discriminatie beleid;
- het ervoor zorg dragen dat medewerkers voorbereid zijn op de situatie dat zij worden geconfronteerd met een discriminatoir verzoek en weten op welke manier zij het gesprek met opdrachtgevers kunnen voeren en keren;
- de evaluatie en bijstelling van onderhavig beleid.
6. Instructies
Discriminatie is mensen anders behandelen, achterstellen of uitsluiten op basis van (persoonlijke) kenmerken. Deze kenmerken worden discriminatiegronden genoemd. Discriminatie op de volgende gronden is wettelijk niet toegestaan:
- godsdienst;
- levensovertuiging;
- politieke gezindheid;
- ras;
- geslacht;
- nationaliteit;
- hetero- of homoseksuele gerichtheid;
- burgerlijke staat;
- handicap of chronische ziekte;
- leeftijd.
Discriminatie komt voor in twee vormen: directe en indirecte discriminatie.
Bij directe discriminatie gaat het om gevallen van zogenoemde "formele" of "openlijke" discriminatie op grond van een of meerdere (persoonlijke) kenmerken. Indirecte discriminatie, ook wel "verkapte" discriminatie genoemd, houdt in dat formeel gezien geen onderscheid wordt gemaakt op grond van een (persoonlijk) kenmerk, maar dat een bepaalde voorwaarde moeilijker te vervullen is voor een persoon met (persoonlijk) kenmerk dan een persoon zonder kenmerk. Alleen als er sprake is van een objectieve rechtvaardiging, is indirecte discriminatie toegestaan (zie artikel 3).
Hieronder worden voorbeelden gegeven van beide vormen van discriminatie zodat je discriminatie en discriminerende verzoeken beter leert herkennen:
- een opdrachtgever geeft aan een kandidaat nodig te hebben maar geeft hierbij aan dat hij geen vrouwelijke kandidaat wil omdat vrouwen langzaam werken en teveel zeuren (directe discriminatie);
- een opdrachtgever geeft aan een kandidaat te zoeken voor maar deze mag geen Turkse, Marokkaanse of anderszins buitenlandse achtergrond hebben, ook al is de kandidaat in Nederland geboren.
7. Klachtenprocedure
OnderwijsPost heeft een zorgplicht ten aanzien van haar werknemers (zowel gedetacheerde medewerkers als interne medewerkers). Als jij als medewerker het gevoel hebt dat je gediscrimineerd wordt op de werkvloer bij de opdrachtgever of bij ons als OnderwijsPost, of zie je dat jouw collega ongelijk behandeld wordt neem dan contact op met dhr. M. Steenbergen (vertrouwenspersoon). Dit kan door te mailen naar marc.steenbergen@kaunsel.eu.
OnderwijsPost hanteert een nultolerantiebeleid ten aanzien van discriminatie. Indien een werknemer van OnderwijsPost zich niet aan onderhavig beleid houdt, volgt er een waarschuwing tijdens een gesprek met de directrice, mevr. C. Post. Mocht een werknemer van OnderwijsPost nogmaals een of meerdere bepalingen uit het opgestelde anti-discriminatie beleid schenden, dan volgt er een officiële waarschuwing en een aantekening in het personeelsdossier. Meerdere officiële waarschuwingen kunnen leiden tot een schorsing of ontslag.