OnderwijsProfessional aan het woord: Peter, docent… | Onderwijspost
Onderwijspost

OnderwijsProf aan het woord: Engels Docent Peter

“Je gelooft het niet, van antenne-technoloog naar een klas vol pubers”

Peter is 60 jaar, Zwijndrechts sweetheart en in het bezit van een fijn gevoel voor humor. OnderwijsPost zocht weer een leuke baan voor deze levensgenieter na een periode thuis te hebben gezeten na een hartaanval. Deze vader van vier, die je wakker kunt maken voor een broodje haring, vertelt over zijn ervaring binnen het onderwijs.

Peter, wat doe je precies in het onderwijs?

“Ik geef les, of zoals ik liever zeg, ik wissel kennis uit met middelbare scholieren. Engels is wat ik geef, in de regio Zuid-Holland, en sinds kort doe ik dit via OnderwijsPost. Ik was op vakantie in de Dordogne toen jullie accountmanager Kim mij vroeg of ik nog mensen kende die een baan zoeken in het onderwijs. Kim is een oude bekende van mij, ik schreef haar onmiddellijk dat ik zelf op zoek was.

Ik heb een tijd geleden een hartaanval gekregen en was daar nog van aan het bijkomen. Toen Kim belde voelde ik dat het tijd was om weer aan de slag te gaan. Ik stelde aan Kim voor om zelf te solliciteren voor de job. Via OnderwijsPost kan ik opdrachten voor langere en korte termijn doen, én heel belangrijk, ik kan mijn uren opbouwen. Ik ben weer met 16 uur begonnen, fijn toch?"

Waarom het onderwijs?

“Daar kan ik heel kort in zijn: kennis delen. Toen ik zelf op school zat stapte onze natuurkunde docent op. Ik was goed in het vak en heb toen samen met mijn klasgenoot de lessen voortgezet voor mijn klasgenoten. Zoiets zou vandaag de dag natuurlijk nooit meer gebeuren haha. Toen merkte ik dat het best leuk was iets over te brengen op anderen.

Na de middelbare school ben ik in 1977 Electronica aan studeren, heel iets anders dan Engels! Door de kredietcrisis verloor ik helaas mijn baan als accountmanager, dat noem ik ook wel eens betaald toerist zijn, haha. Ik heb me toen laten omscholen tot docent. Waar kan je beter kennis delen dan in het onderwijs? De uitdaging ligt daarbij natuurlijk in de leeftijd van de leerlingen, die zijn tegenwoordig lekker gebekt, daar hou ik wel van! Door humor in mijn lessen toe te passen krijg ik ze aardig mee. Ik laat ook ruimte over in mijn les voor een natuurlijke flow. Wat ik daarmee bedoel? Dat ik de les soms voort laat vloeien uit de dingen die de leerlingen zeggen of vertellen. Zo leren ze niet alleen van mij maar ook van elkaar. Alles gebeurt natuurlijk wel in het Engels. Ik leer ook van hen, it is a two way street!”

Wat is er denk je aan het onderwijs veranderd?

“Ik denk dat lesgeven wel zwaarder is geworden over de jaren heen. Vroeger, in mijn tijd, was er veel meer respect voor onderwijzers. Je kreeg thuis op je kop als de leerkracht had gezegd dat je niet je best deed of niet luisterde. En als je een draak was dan zwaaide er helemaal wat! Nu worden er cursussen gegeven hoe om te gaan met lastige oudergesprekken en lastig gedrag binnen een klas. Fantastisch is dat er tools gegeven worden om er mee om te gaan, dat had je vroeger natuurlijk veel minder. Zonde is misschien dat het steeds meer nodig is, ouders gaan steeds vaker de discussie met leerkrachten aan dan met hun kind. Maar het blijft hoe dan ook het leukste vak wat er is!”