Hoe speel je als school in op de Coronacrisis? | Onderwijspost
Onderwijspost

De Coronacrisis heeft een impact op zowel leerlingen als leraren. Er is veel creativiteit nodig geweest om het digitaal lesgeven te bewerkstelligen en nu is het weer wennen in het klaslokaal. Wij spraken directeur Sandra van Het Galjoen, een basisschool in Den Hoorn, over haar ervaring met de coronacrisis.

Wat merkte je in de 1e lockdown?

In de eerste lockdown merkte ik dat kinderen ontregeld waren. Er werd opeens gevraagd om thuis te werken en onderwijs te krijgen via een scherm. Dat is een grote verandering. Gedurende deze lockdown waren wij zelf ook zoekende en aan het leren hoe wij hier als school mee om moesten gaan. Uiteraard gingen wij er met vol enthousiasme er tegenaan en bedachten wij veel creatieve opdrachten voor de leerlingen. De “klas achter het glas” ontstond, refererend naar het onderwijs via een scherm. Groep 3 t/m 8 kreeg een eigen Chromebook mee naar huis met daarop de lesstof. Groep 1 en 2 kregen lesstof op papier mee in een “ik werk thuis”-tasje. Daarnaast kregen de kleuters op een Yurls pagina een code met inloggegevens mee. Hier stonden opdrachten op en ouders uploadden hier ook foto’s van de kunstwerken van de kinderen. Zo konden de leerlingen elkaars werk zien!

Wat voor creatieve opdrachten hadden jullie bedacht die leerlingen thuis konden doen?

Eén van de opdrachten die wij hebben verzonnen voor de bovenbouw, had te maken met wereld oriëntatie. Het thema was de Middeleeuwen en Kunst. Leerlingen moesten een afbeelding zoeken en zich thuis verkleden, precies zoals op de afbeelding die ze hadden uitgezocht. De resultaten waren geweldig om te zien! Zo hebben we een prachtige foto van een kind gezien met een grote witte kraag en mooie baard en snor of een kind in dezelfde pose als Napoleon of als het melkmeisje met het beroemde melkkannetje. In de onderbouw was er een project over de winter. Leerlingen kregen de opdracht om zichzelf en hun knuffel in te pakken met wanten of handschoenen en dan een foto te maken van hun eigen klas. Zo kan ik nog tal van creatieve opdrachten opnoemen die in deze uitzonderlijke tijd zijn ontworpen.

Hoe gaat het nu de leerlingen weer naar school maken?

Nu de leerlingen weer naar school mogen, zie je dat veel leerlingen weer moeten wennen. Wij leggen nu vooral de nadruk op het ontwikkelen van de sociale vaardigheden. Wij voeren daarom veel kringgesprekken, doen veel oefeningen ten behoeve van de sociaal emotionele ontwikkelingen, spelen dilemmaspellen en geven leerlingen de mogelijkheid om hun verhaal te doen. Juist het omgaan met elkaar hebben ze moeten missen en dat zijn vooral de dingen die (bijna) niet konden via een scherm. Dat laat zien hoe belangrijk fysiek onderwijs is. Nog steeds nemen de leerlingen elke dag hun Chromebook mee naar huis. Als er dan een leerkracht ziek is of vanwege corona thuis moet werken, kan hier gelijk op worden ingespeeld. We weten nu uit ervaring dat de harde vakken zoals rekenen, taal, spelling en lezen via “de klas achter glas” goed mogelijk is maar dat dit nooit, maar dan ook nooit, kan tippen aan fysiek onderwijs waarin daadwerkelijk samen gewerkt en gespeeld kan worden. Zeer belangrijk in de ontwikkeling van kinderen en een zeer groot goed van het onderwijs. Dit maakt het leraarschap zo’n uitzonderlijk bijzonder vak! Wij zijn dan ook heel blij dat de leerlingen weer naar school mogen!