Hoe is het om als leerkracht te werken voor… | Onderwijspost
Onderwijspost

Petra, al 6 jaar werk jij voor OnderwijsPost, waar wij onswijs blij mee zijn! Hoe ben je eigenlijk met ons in contact gekomen?

Een aantal jaren geleden worstelde ik met de vraag of ik nog op mijn plek was in het onderwijs. Er waren veel veranderingen in visie en didactiek en de administratieve verantwoordelijkheden werden groter. Daarnaast was er de strijd die ik voerde met besturen omdat geld leidend leek te zijn, of te worden, binnen het onderwijs waarbij het belang van de kinderen steeds meer ondergeschikt leek.

Ik besloot mijn contract niet te verlengen en ben rond gaan kijken. Ik zocht naar een andere manier van werken binnen het onderwijs, waarbij ik meer vrijheid zou hebben om mijn eigen ding te doen, zonder daarbij anders te moeten werken. Zo ben ik, uiteindelijk, bij OnderwijsPost terecht gekomen.

Mooi om te horen dat werken op projectbasis voor jou de oplossing was en is. Je geeft aan dat je uiteindelijk bij OnderwijsPost terecht bent gekomen. Heb je nog voor andere bureaus gewerkt?

Ja, ik heb voor verschillende detacheringsbureaus gewerkt, waarbij het gedetacheerd zijn, voor mij, steeds moeilijker werd om de vakanties in financieel opzicht te kunnen overbruggen. Toen ik in gesprek ging met OnderwijsPost was er de mogelijkheid om een vast dienstverband aan te gaan. En dat zonder dat de tijdelijke dienstverband constructie met scholen veranderde. Dit was, destijds, één van de voornaamste redenen om voor OnderwijsPost te kiezen.

Je hebt nu al enige ervaring met werken voor een bemiddelingsbureau. Hoe ervaar je detachering?

Ik geniet, nog elke dag, van de vrijheid die het werken op projectbasis met zich meeneemt. Ik voel me niet gedetacheerd, ik ben een leerkracht die 2 werkgevers heeft, namelijk de school bij wie ik op dat moment werkzaam ben en OnderwijsPost. Het werken op verschillende locaties onder verschillende besturen is elk project weer een uitdaging. Het vinden van je plek in een team en in het werken met methodes waar ik nog niet eerder mee heb gewerkt, vraagt ieder project weer de bereidheid om mezelf te blijven ontwikkelen.

Het starten op projecten kan soms wat onrustig zijn. In veel gevallen is er veel gebeurd en dit heeft ook zijn weerslag gehad op het team en de leerlingen. Soms voelt het alsof ik in een chaos start. Ik vraag mezelf dan, na een eerste werkweek, thuis op de bank af of het ooit goed zou komen. Maar de uitdaging aangaan om rust in de chaos te brengen, is elke keer weer een bijzonder iets. Zeker wanneer ik na weken keihard werken en doorzetten, zie dat alles wat ik inzet zijn vruchten begint af te werpen en een klas na een tijd van onrust weer tot rust begint te komen.

Hoe vind je het om na die 6 jaar nog steeds voor OnderwijsPost te werken? Zijn er dingen veranderd in jouw mening of gevoel naar OnderwijsPost?

Ik heb het, nog altijd, naar mijn zin bij OnderwijsPost. En waar het op momenten moeilijk is geweest door bijvoorbeeld lastige projecten, is er altijd het gevoel/besef geweest dat waar ik hard werkte voor kantoor, kantoor ook hard werkte voor mij. Er zijn momenten geweest dat ik niet goed wist waar mijn plek was, maar we zijn altijd in staat geweest om in gesprek te blijven gaan, waarbij betrokkenheid altijd aan de basis heeft gelegen van het contact.

Die betrokkenheid maakt dat ik, nog altijd, met plezier voor OnderwijsPost werk en er geen moment is geweest dat ik overwogen heb om voor een ander detacheringsbureau te willen werken. Want waar een auto, telefoon, laptop, extra vrije dagen en dergelijke verleidelijk (kunnen) zijn, weegt niets op tegen de betrokkenheid die maakt dat we elkaar, op de momenten dat het moeilijk is, altijd weer terug kunnen vinden.

Daarom werk ik na 6 jaar nog bij OnderwijsPost en is de kans groot dat ik er over 6 jaar nog steeds werk.