Het lerarentekort
Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Zo ook in onderwijsland. De media staat vol met artikelen over het lerarentekort, voornamelijk over de gevolgen en over de oplossingen die niet goed zouden zijn voor de kwaliteit van het onderwijs. Over de oorzaken lees ik minder. Lang ben ik als leerkracht werkzaam geweest in het basisonderwijs. Na meerdere onderwijsvernieuwingen en veranderingen was voor mij op een gegeven moment de uitdaging er uit. Ik miste afwisseling, variatie en ruimte voor autonomie.
Een paar jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar de arbeidsbemiddelingsbranche met als specialisatie onderwijs. Voor mij een mooie kans om mee te denken en mee te bewegen met alle huidige ontwikkelingen in de onderwijsbranche. Ik ben dus één van de "stille reserves" in Nederland; lesbevoegd, maar in een andere functie buiten het onderwijs werkzaam.
De vraag die mij dan ook bezighoudt in deze tijd van schaarste en hoge werkdruk is: hoe maken we het onderwijs leuker? Hoe vergroten we het werkgeluk voor de leerlingen, maar zeker ook voor de leerkrachten en docenten? Juist nu, met het lerarentekort, met alle negatieve publiciteit over het vak en over de gevolgen daarvan. Ook ik heb geen kant en klaar idee voor een oplossing om de klassen weer goed bezet te krijgen met gedreven personeel.
Wel kan ik met veel passie meedenken over oplossingen die het verzachten; voor lopend personeel om te zorgen voor werkdrukverlaging en voor mensen van buiten het onderwijs om een mogelijkheid te creëren om in te stromen. Als personeelsbemiddelaar zijn mijn collega’s en ik een mooie brug die scholen en professionals met elkaar verbindt.
Creatief onderwijs
Toen ik nog leerkracht was, genoot ik net zo veel als de leerlingen van de gastlessen. Bijvoorbeeld de lessenserie over de plastic soep door een milieuactivist en de tandarts die bij mijn kleuters een interactieve les kwam geven over het gebit. In een artikel van het AD op maandag 20 oktober jl. wordt met praktijkvoorbeelden geschreven over lesgeven naast je baan. Daarin staat dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 hoogopgeleide Nederlanders zichzelf naast zijn huidige baan wel voor de klas ziet staan. Dat gegeven biedt veel potentie voor creatieve oplossingen en kansen voor verborgen talenten en kennis. Als bemiddelaar zijn wij hier een verbindende schakel in. Ik vind het erg leuk om mee te denken in een win-win situatie: formatie problemen verkleinen, teams ontlasten in hun werkdruk, kinderen blij maken en toegevoegde waarde bieden voor het onderwijs.
Gastlessen
Wat ik zo mooi vind aan het werken bij OnderwijsPost, is dat ik in zo’n breed speelveld mag werken. Landelijk kom ik op diverse scholen en besturen; van basisonderwijs tot HBO en voer ik gesprekken met een verscheidenheid aan professionals. Er zijn zoveel ideeën en er is zoveel bevlogenheid in het onderwijs! Maar ook hoor en zie ik hoe pittig het soms is en hoe een directeur stress ervaart door het personeelstekort. In mijn huidige rol bied ik samen met mijn collega’s oplossingen in de flexibele schil van organisaties. Ook bemiddelen we voor mensen bij een carrièreswitch, een zijstap of een overstap naar een organisatie die meer aansluit bij hun ambitie en ontwikkeling op dat moment. Zo draag ik mijn steentje bij aan iemand zijn loopbaanontwikkeling. Iets waarvan ik uit eigen ervaring inmiddels weet hoe blij je kunt worden van werk dat echt bij je past en ook aansluit bij de fase in je leven. Doen waar je goed in bent, vanuit je talent! Wij hebben vanuit die gedachte inmiddels een mooi aanbod aan gastlessen, workshops en cursussen ontwikkeld. In overleg bieden wij samen met de gastdocent en de school een op maat samengesteld pakket aan. We coachen en begeleiden de gastdocenten bij het samenstellen van een goed lesprogramma, het toepassen van kern- en leerdoelen zodat zij goed voorbereid de workshop kunnen starten. Zo blijf ik toch nog betrokken bij de inhoud van het onderwijs, ook erg leuk als variatie!
Ik zie veel mogelijkheden voor mensen uit de praktijk en help graag om de praktijk van buiten naar binnen te brengen. Mooi om op deze manier een bijdrage te mogen leveren aan onderwijs met een zinvolle context. Zoals bijvoorbeeld de techniekman met een natuurtalent om met pubers om te gaan, die dolgraag les zou willen geven waarbij hij zijn expertise kan inzetten. Voor hem ga ik op zoek naar een passende VMBO school waar hij middels een PDG aan de slag mag naast zijn huidige baan. Of een ervaren multimedia specialist van Talpa die lessen over multimedia design, creatieve communicatie of purpose marketing mag geven.
Benieuwd wat wij voor jou als professional of voor jouw organisatie kunnen betekenen? Lijkt een uitdagende baan bij OnderwijsPost je interessant? Neem direct contact met mij op voor een gesprek en een kop koffie!
Susan Rijpkema
Vestigingsmanager/Accountmanager bij OnderwijsPost
Ook leuk om te lezen
Altijd op de hoogte