Blog Recruiter: “Matchmaking at its finest” | Onderwijspost
Onderwijspost

3 onmisbare tips voor een awesome recruiter

Je start je dag met een stevige kop koffie en gaat dan aan de slag met het mailen van nieuwe sollicitanten, op lesbezoeken bij verschillende scholen en schakelt met accountmanagement wanneer nodig. Daarna heb je een gesprek met een potentiële kandidaat om te zien of er een match is tussen hem of haar en de organisatie.

In het gesprek met een potentiële kandidaat ben jij iemand die out of the box denkt. Jij bent iemand die kijkt naar competenties en de potentie ziet in jouw kandidaat. Tegelijkertijd besef je ook wat hetgeen is waar jouw kandidaat naar op zoek is en welke dromen of doelen deze persoon heeft. Doordat er sprake is van goed persoonlijk contact met verschillende scholen weet jij precies welke mensen passen bij welke scholen.

Bij OnderwijsPost geloven wij niet alleen in het vinden van de juiste kandidaten, maar ook in het aanwakkeren van iemands potentie. Wij selecteren kandidaten niet alleen op basis van de juiste papieren, maar ook op basis van een gevoel die je bij iemand krijgt. Een goede recruiter neemt een kandidaat immers aan op basis van zijn of haar competenties en ervaring, maar een uitmuntende recruiter kijkt naast competenties en ervaring ook naar potentie en talent.

“Waar ik het meest trots op ben is dat we mensen die geen of weinig ervaring hadden maar wel talent, een goede plek hebben kunnen bieden..”

- Kiki de Mos, Recruiter

Als recruiter vorm je dagelijks de schakel tussen een organisatie en (toekomstige) medewerkers. Maar welke eigenschappen maken een recruiter nou tot een goede recruiter? Hieronder zetten wij de drie belangrijkste eigenschappen voor je op een rij.

1. Don’t be a Ron, be a Jobs.

Of je er nu een grote fan van bent of totaal niet, je kunt haast niet om Apple producten heen. Een groot deel zal het rags-to-riches verhaal van Steve Jobs ook kennen. Jobs was iemand met een sterke visie die wist wat voor potentie er lag in de producten van Apple en wist heel goed wat het merk te bieden had.

Wat velen niet weten is dat tijdens de startfase van Apple, de organisatie voor behoorlijk wat uitdagingen kwam te staan. Er ontstonden discussies tussen de original founders over welke kant het bedrijf op moest. Ron Wayne was, naast Steve Jobs, ook één van de drie original founders van Apple. Ron ontwikkelde o.a. het logo van Apple, stelde het contract op met daarin de afspraken die onderling zijn gemaakt tussen de founders en schreef de Apple I handleiding.

Echter besloot Ron in 1976 om zijn aandelen in Apple te verkopen voor $800 vanwege het feit dat hij en Jobs het niet eens werden over bepaalde keuzes en vond dat Jobs erg koppig en lastig in de omgang was. De aandelen die Ron voor $800 verkocht, blijken vandaag de dag 35 miljard dollar waard te zijn. Ouch, nogal een pijnlijk feit!

De situatie met Apple beschrijft heel sterk hoe belangrijk het is om iemand te zijn die zelf verder kijkt en beseft wat hij of zij in handen heeft. Daarnaast moest je ook het inzicht hebben om in te zien wat iets zou kunnen worden en moet je anderen kunnen aanmoedigen om verder te kijken. Jobs wordt door veel medewerkers beschreven als een persoon die erg vastberaden en nogal koppig was, maar tegelijkertijd mensen de kans bood om mee te groeien met het bedrijf door bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden om aandelen te krijgen in Apple.

Een goede recruiter is iemand die verder zal moeten kunnen kijken dan iemands ervaring en competenties. Ook wordt er verwacht dat jij (net als Jobs in zijn producten zag) het goud ziet in mensen en ze in bepaalde situaties uitdaagt verder te kijken dan wat ze zien.

2. Me, myself & I

Jezelf zijn is een must, want als je niet jezelf bent dan prikken mensen door je heen. Authenticiteit maakt dat je een échte connectie kunt maken met mensen. Om mensen zoveel mogelijk te kunnen helpen is het belangrijk dat je zelf gewoon puur bent, anders red je het niet in dit vak. Daarnaast is het hebben van people skills van groot belang. Je zult mensen op hun gemak moeten kunnen stellen en ze het gevoel te geven dat zij zichzelf kunnen zijn. Zo zul je kunnen ontdekken wie ze zijn en kun je de juiste match maken.

Je spendeert als recruiter namelijk het grootste deel van jouw tijd met het aangaan van gesprekken met potentiële kandidaten, maar ook vertegenwoordigers van de organisatie(s) zelf. Het uiteindelijke streven is dat zoveel mogelijk mensen op de juiste plek komen te zitten.

3. Chop chop!

Chop is niet alleen het geluid van een houthakker die blokken hout hakt, maar staat ook symbool voor de recruiter die dagelijks knopen weet door te hakken. Durf beslissingen te nemen en knopen door te hakken, want dat heb je wel nodig in dit vak.

Al met al zijn de werkzaamheden van een recruiter afwisselend, verbindend en persoonlijk. Voor een recruiter is het belangrijk dat je jezelf en authentiek bent, want wanneer je dit niet bent dan prikken mensen gauw door je heen. Daarnaast moet je niet bang zijn om beslissingen te durven nemen en knopen door te hakken. Soms zul je moeten afgaan op wat je gevoel zegt, ook al laten de papieren iets anders zien.

Ben jij de ‘Jobs’ waar wij naar op zoek zijn of herken jij jezelf in de bovenstaande punten?

Stuur dan snel een mailtje naar: info@onderwijspost.nl of solliciteer via de vacatures. Misschien kunnen we jou binnenkort wel op 1 van onze kantoren verwelkomen als nieuwe collega!