Blog Accountmanager: “Never settle for less” | Onderwijspost
Onderwijspost

4 onmisbare tips voor de moderne accountmanager

Sinds jaar en dag zijn accountmanagers de salestijgers geweest die ervoor zorgden dat bedrijven hun klanten binnenhaalden. In de business scene wordt de traditionele accountmanager gezien als een echte verkoper die na het binnenhalen van een nieuwe klant maar al te graag roept: “Ja hoor, we hebben er weer eentje binnen!” Maar draait het in de functie van een accountmanager nou echt alleen maar om sales en het binnenhalen van nieuwe klanten?

Bij OnderwijsPost geloven wij niet in deze eenzijdige benadering. Onze accountmanagers zijn voornamelijk bezig met luisteren. We stellen vragen om te weten waar we iets kunnen betekenen. Hoe gaat het eigenlijk? Waar kunnen wij bijdragen? “Als jij met de standaard sales trucjes komt bij de directeur van een school, dan prikt hij er gelijk doorheen. Je zult authentiek moeten zijn en een échte connectie met de school moeten kunnen maken. Zo creëer je het vertrouwen waardoor de school weet dat jij iemand voor ze kunt vinden die écht bij ze past.”, aldus accountmanager Cindy van OnderwijsPost. Je moet elkaar dus écht leren kennen. Alleen zo kun je de klant voorzien van de kandidaten die het allerbest bij ze passen.

De ‘sales’ aanpak is dus eigenlijk niet relevant meer. Maar waar gaat het dan wel om? 4 onmisbare tips voor de accountmanager van deze tijd.

1. You be you and I’ll be me

Snickers heeft een hilarisch reclamespotje uitgebracht met de quote ‘Je bent jezelf niet als je trek hebt’, maar dit bracht bij ons de volgende vraag teweeg. Wie ben jij als je wel jezelf bent? Een klant zal namelijk altijd zijn keus maken op basis van het gesprek met jou. Ga je puur en alleen voor de sale? Daar hebben we tegenwoordig een radar voor ingebouwd. Echtheid en eerlijkheid is van essentieel belang. In het onderwijs is het belangrijk dat je intentie oprecht is en dat je echt iets wil bijdragen. In het onderwijs werk je met je hart en niet vanuit je salestargets.

2. “Understand… you will” – master Yoda

Je moet jezelf echt kunnen verplaatsen in je klant. Echte interesse in de school is van essentieel belang. Begrip voor de ander kun je vaak niet opbrengen als je alleen maar met jezelf bezig bent of met je targets. Je moet echt iets willen bijdragen om te kunnen ontdekken waar je dit het beste kunt doen.

3. Be there or be square

Als er íets is wat roept, “ik vind jou niet belangrijk!”, dan is het wel ‘te druk’ zijn. Onbereikbaar zijn. Niet reageren. Heb jij oprecht het beste voor met je klant en wil je behulpzaam zijn en impact maken? Zorg dat zij jou niet hoeven te bellen, maar vraag gewoon regelmatig hoe het gaat. Sterker nog, ga langs op de koffie! De investering van jouw tijd zal zich vertalen in een blije klant die zich gewaardeerd voelt.

4. 99 problems… solving them one by one

We zijn allemaal weleens doemdenkers. Denk daarom in je werk nooit in problemen. Als een klant een probleem heeft dat jij niet via de reguliere wegen kunt oplossen, stop dan niet met zoeken naar een oplossing. Betrek andere collega’s erbij en breng desnoods zelfs de klant op de hoogte van je gedachtegang. De zoektocht naar de oplossing is vaak meer waard dan het daadwerkelijk vinden van de oplossing. Zelfs al kun je het wellicht niet oplossen, zelfs dan zal jouw inzet gewaardeerd worden. Niet alles is altijd zo klaar als een klontje, maar jouw intentie kan dat wel zijn.

Al met al heb je als accountmanager in het onderwijs een bijzonder veelzijdige baan waar je snel zult moeten schakelen, een mensenmens moet zijn en een goed gevoel moet hebben voor wat scholen nodig hebben. De ene school is de andere niet en daarom is het nog belangrijker om echt te investeren in een goede relatie met de school en deze ook te onderhouden. Dus alleen maar een salestijger? Zeker niet meer in deze tijd.

Spreek deze blog jou aan?


Als jij interesse hebt in een baan als accountmanager bij OnderwijsPost, stuur dan snel een mailtje naar: info@onderwijspost.nl of solliciteer via de vacatures. Misschien kunnen we jou binnenkort wel op 1 van onze kantoren verwelkomen als nieuwe collega!